Kestävän arjen vinkkejä

Kestävän arjen vinkkejä

Karstulan asukas, kiinnostaako ilmastokestävä elämä? Testaa missä piilee oman elämäsi päästövähennyspotentiaali!

Ekologinen mökkeilijä, testaa mökkeilysi hiilijalanjälki ja ota vinkit ilmastokestävään mökkeilyyn uudesta mökkeilyn hiilijalanjälkilaskurista!

Mökkeilyn hiilijalanjäljen laskuri (hiilineutraalisuomi.fi)

Karstulan asiointiliikenne – Parempaa palvelua sivukylille ja sosiaalisia kohtaamisia

Taksiyrittäjät Ari-Pekka ja Marja- Leena Honkonen tuntevat Karstulan kylät ja niiden asukkaat varsin hyvin. Yrittäjät hoitavat Karstulan asiointiliikennettä jo toisessa polvessa ja kunnassa on asiointiliikennettä tarjottu eri muodoissaan jo usean vuosikymmenen ajan. Neljän auton kokoonpanolla ennätetään viikoittain kuljettaa kymmenittäin koululaisia ja kylien asukkaita taajamaan palveluiden äärelle.

Karstulan kunta on jo pitkän aikaa ojentanut auttavan kätensä syrjäkylien asukkaille, mahdollistamalla asiointiliikenteen kunnan asukkaille sivukyliltä taajamaan kerran tai jopa kahdesti viikossa. Järjestetyn asiointiliikenteen tarkoituksena on helpottaa ihmisten pääsyä palveluiden äärelle, kuten kauppaan, terveydenhuoltoon, kampaajalle tai jumppaan. Palvelu helpottaa syrjäkylillä asuvien asukkaiden elämää, koska omaa autoa ei välttämättä tarvita tai huonolla kelillä ei tarvitse itse hypätä ratin taakse. Palvelu on kaikkien käytettävissä, olipa kesäasukas tai kunnan vakituinen asukas. Varsinkin syrjäkylien ikääntyneille asiointiliikenne voi mahdollistaa myös pidempään kotona asumisen yhdessä kunnan muiden palvelujen kanssa.

Julkisen liikenteen vähäisyys tai sen puuttuminen kokonaan pienissä kunnissa on yleisesti tiedetty ongelma. Asiointiliikenne tuo palvelujen saavutettavuuden ohella myös ilmastohyötyjä. Pitkien välimatkojen kunnassa tämä vähentää yksityisautoilun tarvetta ja kyydit optimoidaan siten, ettei turhaa ajoa kerry. Karstulassakaan sivukylän reittiä ei ajeta, jos kyytiin ei ole ilmoittautuneita tai reitillä ei ole ns. kestotilaajia, jotka käyttävät palvelua viikoittain.
Karstulassa asiointiliikenne kilpailutetaan yhdessä koulukyytien kanssa. Koulukuljetukset palvelevat oppilaita aamuin illoin ja muidenkin asiakkaiden on tapauskohtaisesti mahdollista hyödyntää koulukyytiä, mikäli kyydissä on tilaa. Järjestelmästä hyötyy yrittäjä itsekin, koska pelkästään koulukyytien tapauksessa ajot sijoittuisivat vain aamuun ja iltapäivään ja nykyisessä järjestelmällä Karstulassa autot voidaan pitää ajossa päivisin ilman tuntien taukoja. Autot saadaan pidettyä ajossa tasaisesti oman kunnan alueella, eikä kuljettajien tarvitse välttämättä lähteä pidemmille ajoille kauemmaksi maakuntaan. Yrittäjälle asiointiliikenne tarjoaa ajoa

tasaisesti omassa kunnassa myös koulujen lomien aikana taksiyrittäjä Ari-Pekka Honkonen täsmentää.
Asiointiliikennettä on yritetty toteuttaa monessa muussakin Pohjoisen Keski-Suomen kunnassa vaihtelevin tuloksin. Karstulassa homma on saatu toimimaan kitkattomasti ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä järjestelyyn. Vaikka asiakasmäärät asiointiliikenteessä eivät välttämättä olisi niin korkeita, että toiminta olisi puhtaasti liiketaloudellisesti kannattavaa, pienessä kunnassa palveluja muokataan tilanteiden ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Koronan aikaan palvelu/yritys toimitti pääsääntöisesti ruokalähetyksiä syrjäkylien asukkaille. Asiointiliikennettä on hyödynnetty vuosien varrella monella tavoin. Samassa kyydissä on kulkeneet esimerkiksi kukkatervehdykset haluttuun osoitteeseen kauempana asuvien lasten ja lastenlasten puolesta.
Asiointiliikenne ei ole asukkaille pelkästään kuljetuspalvelu, vaan monille ikääntyneille tämä ns. kimppakyyti tuo myös sosiaalista virikettä viikkoon ja taksissa ihmetellään maailmanmenoa ja vaihdetaan kuulumiset. Arkisia haasteita myös ratkaistaan taksissa, jos puhelimet ovat vailla päivitystä tai uusi sim-kortti pitäisi saada paikalleen. Samalla kun asiakkaan ostokset autetaan kantamaan sisälle, voidaan vilkaista myös esimerkiksi ruohonleikkuria, jonka toiminnassa on jotakin häikkää. Tämä on monelle asiakkaalle kultaakin kalliimpaa apua eikä ongelmien kanssa tarvitse jäädä yksin. Ari ja Marja-Leena Honkonen ovatkin saaneet Mm. Karstulan kunnan ja Karstulan kehittämisyhtiön myöntämän Aurinkoinen asiakaspalvelija-tunnustuksen uurastuksestaan kunnan palveluiden toteuttajana.

Hae sivustolta